Městské muzeum v Hořicích zahájilo letošní turistickou sezonu řadou výstav
Hlavní stránka | Kateřina Goroškov | Tiskové středisko | Město Hořice | Městské muzeum v Hořicích zahájilo letošní turistickou sezonu řadou výstav
Již počátky Městského muzea v Hořicích, datující se do roku 1887, jsou spojeny s obrovským nadšením místních lidí a jejich snahou uchovávat minulost a přinášet lidem kulturní zážitek. Tehdy bylo muzeum známé jako Archeologický a musejní spolek. Založila jej skupina milovníků starých památek, většinou z řad místní inteligence, která se rozhodla pracovat na sběru a studiu mnohých památkových předmětů, kterým často hrozilo zničení. Toto nadšení zde panuje nepřetržitě do dnešních dní. Hořice v Podkrkonoší lákají skladbou programu letošní turistické sezóny nejen na své přírodní bohatství a krásu, v okolí Hořic naleznete bezpočet turistických stezek, tak na velký počet kulturních akcí. Muzeum se 9. června zapojí do Muzejní noci. Celé léto až do 10.září mohou návštěvníci obdivovat krásu legendárních motocyklů v Muzeu Czech Road Racing. Letošní výstavní sezóna má dva hlavní motivy – Hořická kulatá výročí a Cena Františka Šťastného. Milovníci výtvarného umění se potěší do 17.září výstavou Objekt v objektivu. Výstava ukazuje vztah fotografie a sochařství, a to zejména na pozadí sochařských děl z vlastních sbírek muzea nebo děl spjatých s blízkým okolím. Výstavu U_mění Hořice 2023 – uzlové body uvidí milovníci umění do 10. září. Galerie plastik zase hostí výstavu Morfologie Jiřího Thýna, a to do 23. července. V neposlední řadě připomenou Hořice i svoji spojitost se sochařským uměním. V Městském muzeu v Hořicích proto proběhne v pátek 23. června odborná konference „Sympozium o symposiu“. Té se zúčastní místní pamětníci a aktéři symposiálního dění i přední odborníci na sochařské umění druhé poloviny 20. století. Konferenci doprovodí drobná výstava, vycházející z archivních materiálů uložených ve sbírkách Muzea, a to do 10.září. Skladba bohatého kulturního léta v Hořicích je koncipována tak, aby si zde našla to své celá rodina jak z řad amatérských milovníků umění, tak profesionálů.
„Přilákat veřejnost do muzeí je krásná, nicméně náročná disciplína. Obzvláště jedná-li se o muzeum lokální. Městské muzeum v Hořicích ale jasně dokázalo, že má co nabídnout. V současné době eviduje přes 40 000 sbírkových předmětů z různých odvětví – sbírku tvoří například archeologie, předměty etnografické, velký archiv písemností i fotografií z regionu nebo řada významných uměleckých děl,“ uvádí Petra Zachovalová M. A., ředitelka Městského muzea a galerie Hořice. „Stálou expozici s názvem Od kamene k soše každoročně doplňuje celá řada krátkodobých výstav jak ve Štorchově síni, tak Galerii, na zámku nebo v ulicích města Hořice. Je málo měst, kde se můžete toulat letní přírodou a obdivovat umělecká díla pod širým nebem, tak jako v Hořickém sochařském parku sv. Gotharda nebo sv. Josefa, “ dodává Petra Zachovalová.
„Hořice mají za sebou jednu ze svých nejslavnějších akcí, a to 300 zatáček Gustava Havla, ale milovníci rychlých strojů si ji mohou připomenout na Zámku v Hořicích v Muzeu Czech Road Racing. Letos se jel již 60. poválečný ročník tohoto závodu a 30. ročník závodu Česká Tourist Trophy. Těmto výročím je výrazně přizpůsobena výstavní expozice, která z více jak padesáti procent doznala změn proti minulým sezónám. Návštěvníci uvidí několik desítek motocyklů, které startovaly na hořických závodech. Vše je doplněno množstvím fotografií a dalších závodních artefaktů. Motocykly zapůjčili jezdci, kteří startovali v průběhu let na obou hořických závodech. K vidění jsou motocykly všech objemových tříd, a také kategorií veteránských závodů,“ uvádí Bc. Jana Bouzková, místostarostka města Hořice. „Tišším místem pro rozjímání a vnímání krásna je beze sporu naše Galerie plastik. Od zámku je to krásná procházka, která vede přes Sochařský park sv. Gotharda plný uměleckých děl z pískovce, který Hořice tolik proslavil. Váš zážitek se tak jistě umocní,“ dodává Jana Bouzková.
„Výstava Objekt v objektivu ve Štorchově síni Městského muzea se věnuje fenoménu fotografování soch, různým podobám setkávání těchto dvou uměleckých médií. Je součástí celoročního program muzea a galerie nazvaného Formování minulosti. Ten se snaží ukázat, že muzea a galerie nebudují minulosti hrobku, ale spíše zastávku na cestě za poznáním. Tvůrčí a kreativní kritika institucí není ostudou, je pro ně podstatným impulsem pro posun vědomostí i přístupů vpřed,“ uvádějí David Bláha a Filip Jakš, kurátoři výstavy. „Například fotodokumentace sbírek je fenomén, který památky nehmotně uchovává dalším generacím, přičemž v tomto případě je smyslem fotografování věcná objektivita. Často hraje důležitou roli detail – např. poškození díla, nebo nezvyklý pohled odpovídající umístění v daném regálu. Právě i na pozadí archivní estetiky se odhaluje kontrast mnoha přístupů, které stále rozvíjejí vztah uměleckého objektu a objektivu,“ dodávají kurátoři o výstavě, která také prezentuje sochy z hořické sbírky, zachycené na fotografiích Josefa Sudka nebo mapuje přátelství novopackých rodáků, sochaře Ladislava Zívra a fotografa Miroslava Háka.
Na Objekt v objektivu navazuje výstava Jiřího Thýna Morfologie, která probíhá v hořické Galerii plastik. Autor zde vychází z linií a motivů nalezených u soch Hany Wichterlové či Otto Gutfreunda, které dále volně, umělecky transformuje.
Muzejní noc program 9.6.:
Galerie plastik
17.00 Jiří Thýn: Morfologie / komentovaná prohlídka s kurátorem Filipem
Jakšem a umělcem Jiřím Thýnem
Městské muzeum
16.00 – 19.00 výtvarná dílna k výstavě Objekt v objektivu
18.00 Objekt v objektivu / komentovaná prohlídka s kurátory Filipem
Jakšem a Davidem Bláhou
19.00 Andante Aledeto / koncert kytarového souboru ZUŠ
19.30 Husité v našem kraji / komentovaná prohlídka s kurátorkou
Oldřiškou Tomíčkovou a archeologem Martinem Witkowskim
21.00 Křik (Jaromil Jireš, 1964) / letní kino v atriu
Jiří Thýn: Morfologie 16. 4. – 23. 7. 2023
Galerie plastik Hořice, kurátor: Filip Jakš
Letošní sezonu v Galerii plastik zahájila výstava Jiřího Thýna
Morfologie. Výstava představuje sérii děl, která vychází z Thýnova
zájmu o sochařskou tvorbu. Abstrakcí často zjednodušuje detaily, aby
zdůraznila harmoničnost objektu, která spočívá i v jeho vztahu
k materiálu, z nějž vznikl a stále vzni-ká. Morfologie znamená logika
tvarování, zabývá se přehýbáním tématu v liniích a prostoru. Proces
tvorby je pro Jiřího Thýna způsob uvažování a vzpomínání. Často tak
vzhled jeho děl klade otázky, proč a jak
vzpomínáme, jaký rámec tématu dáváme a co tím o sobě prozrazujeme.
Vzpomínka totiž není jen vyvolání minulosti, ale je to veskrze kreativní
proces, kdy hledáme i smysl předmětu, na nějž myslí-me. Nejsou to přímo
vyvolané obrazy, které se nám zjevují před očima, jsou to střípky,
základní obrysy a tvary gest. Série Jiřího Thýna reflektující díla Hany
Wichterlové ukazuje mimo jiné jeho zájem o prezentaci muzeálních
artefaktů, která je v jeho pojetí živá a barevná, protože se zde
proje-vuje volnost jeho výtvarného přístupu a osobitý rukopis. Ten
vychází z fotografického vnímání objek-tů, jejichž tvary variuje a
propůjčuje jim různé významy, tedy i různé postupy – fotografii,
fotogram, digitální kresbu, či instalaci. Jeho práce je postavena na
konceptu, přesto je lyrická, intuitivní a vizu-álně výrazná. Vybraný
cyklus prezentuje zkoumání jako generický proces, jemuž odpovídá i práce
s médiem. Proto se Thýn snaží nerespektovat médiem dané rámce a
kontexty, ale ukazuje jejich mor-fologický potenciál – otevírá tím
post-mediální stav. Žádné dílo v expozici není nikdy uzavřené do
vitríny, jeho význam se pro nás stále mění, odhalují se v něm nové
spojnice, překryvy a odstíny. Vzpomínání a tvarování minulosti je
neukončený proces s velikým tvořivým potenciálem. Autor se od roku
2011 věnoval tvorbě Otty Gutfreunda či Aliny Szapocznikow (žákyni Josefa
Wagnera za-stoupeného ve sbírce Galerie plastik) a v roce 2020 jej –
stejně jako asi o sto let dříve Josefa Sudka – zaujala sochařka Hana
Wichterlová. Její sochařský rukopis se soustředí na hledání forem
dokona-lého souladu, který nachází v přírodě – v pupenu, v pecce
i ve tvaru lidské hlavy.
Konference Sympozium o symposiu 23. 6. 2023
V současné době se uzavírá třetí etapa pořádání sochařských
sympozií v Hořicích. Proto je na místě
prozkoumat význam minulých ročníků i zhodnotit, jakou relevanci má
setkávání sochařů,
pracujících v kameni, v současném (uměleckém) světě. V Městském
muzeu v Hořicích proto
proběhne v pátek 23. června odborná konference „Sympozium
o symposiu“. Té se zúčastní místní
pamětníci a aktéři symposiálního dění i přední odborníci na umění
druhé poloviny 20. století
(Marcel Fišer, Marie Klimešová) a na současné i historické umění ve
veřejném prostoru (Pavel
Karous, Terezie Petišková). Zahájení v 10:00 hodin v Multimediálním
sále muzea.
Doprovodná výstava: Dvě třetiny symposií – pohled do archivu – 23. 6. – 10. 9. 2023
Konferenci doprovodí drobná výstava, vycházející z archivních
materiálů uložených ve sbírkách
Muzea, která nastíní provozní stránku prvních (1966–1969) a druhých
(1989–2000) symposií a navodí atmosféru mezinárodních sochařských
setkání v Hořicích. To hlavní z hořických symposií, ale nenajdete
v Muzeu – za tím se musíte vypravit na nedaleký vrch sv. Gotharda, kde se
nachází sochařský park, ze symposií vzniklý. V něm v průběhu léta
proběhne několik akcí pro děti i dospělé, které umožní symposia poznat
ještě lépe.
Výstava Objekt v objektivu – 5. 5. – 17. 9. 2023
Štorchova síň, Městské muzeum Hořice
kurátoři: David Bláha a Filip Jakš, architektura: Kateřina Radakulan
Výstava Objekt v objektivu v Městském muzeu v Hořicích ukazuje vztah
fotografie a sochařství, a to zejména na pozadí sochařských děl
z vlastních sbírek nebo děl spjatých s blízkým okolím. Traduje se, že
když August Rodin viděl snímky svého Balzacova pomníku od fotografa Edwarda
Steichena, prohlásil, že v nich jeho dílo dostává nového ducha.
Fotografie mohou podpořit původně zamýšlenou emoci a význam daného díla,
také si však fotografující mohou dílo „přivlastnit“ ke svému
vlastnímu uměleckému záměru. Prostorové dílo tak může vyjadřovat
estetiku umělce, který jej sleduje, a přitom není jeho tvůrcem.
Tvůrčí fascinaci sochařskou tvorbou prozkoumáme u snímků Josefa Sudka,
který byl známý focením děl velmi citlivou a zároveň přesnou rukou.
Pracoval i pro Národní galerii, jejíž sbírka má s tou hořickou řadu
styčných děl. Podobně svědomitě pracoval také Karel Neubert, který se
věnoval mimo jiné i dokumentaci československých památek. Také Tibor
Honty jedinečným způsobem interpretoval tvorbu slavných sochařů a dokázal
ve svém díle propojit fotografii užitou a volnou, čímž ji povýšil na
„umělecký dokument”. Sochy jsou u těchto autorů také námětem
k umělecké reflexi, která překračuje původně zamýšlený význam
fotografovaných děl.
Jedinečným příkladem propleteného vztahu fotografie a sochy je také
celoživotní přátelství Miroslava Háka a Ladislava Zívra, rodáků
z Nové Paky. Zívrovy jedinečné surrealistické objekty, které jsou pro
dějiny umění dochovány pouze na fotografiích, zřejmě zaznamenal jeho
přítel Miroslav Hák. Vzájemně se inspirovali, odkazovali na sebe a jejich
tvůrčí spolupráce přesahovala pouhé nafocení společné výstavy či
profesionální dokumentaci Zívrových soch. Ty mimo jiné fotil i dlouholetý
ředitel Hořického muzea Václav Bukač.
Sochaři Mojmíru Preclíkovi u zrodu děl sloužila fotografie jako kreativní
tvůrčí pomůcka, která prověřila vybrané téma ještě před hledáním
jeho sochařského tvaru. Fotografie pomáhá v procesu tvorby i věcně –
dokumentuje postoj modelu a zachycuje užitý postup, jako třeba u Vladimíra
Preclíka, který se v Hořicích zapsal coby vůdčí osobnost sochařských
sympozií.
Muzeum Czech Road Racing – Hořická kulatá výročí a Cena Františka Šťastného
Zámek v Hořicích – od 18. 05. do 10. 09. 2023
U_mění Hořice 2023 – uzlové body 24. 6. –30. 9. 2023
Idea festivalu vznikla v roce 2021, kdy veřejný prostor Hořic dočasně
proměnili umělci, kteří prostředí
důvěrně znají – zapojeni byli pedagogové Střední uměleckoprůmyslové
školy sochařské a kamenické.
Tato snaha vyjít s uměním ven naproti návštěvníkům navázala podnětně
na dlouholetou tradici
Sochařských symposií. V letošním roce propukne projekt se skupinou autorů
a autorek a jimi vybranými lokalitami Hořic. Práce je vedena volným tématem
„uzlové body“.
Žádný vývoj není plynulý, každá historie – osobní
i společenská – se odehrává v určitých uzlových
bodech, v místě a čase. Mohou to být události zdánlivě nenápadné a
každodenní, ale pro naši osobní
historii hrající důležitou roli. Často klademe ve vzpomínce velký důraz
třeba na první návštěvu míst, kde jsme se usadili, jsou místa, kde jsem
se pro něco rozhodli a podobně. Naše osobní minulost tak obecně
nepodstatným místům dává důležitost.
Autoři a autorky, kteří se budou na projektu podílet, tak mohou do díla zpracovat svůj osobní zářez v pomyslné historii a geografii, nebo pracovat s pohledem jiných osob, jejich uzlovými body, pracovat s fikcí minulosti, či vytvořit dílo, které se stane přirozeným místem setkání, rozhodování a teprve v budoucnu se na něj jako na uzlový bod odkážeme. Vyzvaní autoři a autorky – Čestmír Suška, Matouš Lipus, Kritstýna Taübelová a Miro Tóth – budou v různorodých médiích pracovat s prostorem Hořic. Můžete se tak těšit nejen na sochařská díla, ale také na performance či hudbu.
Závěr dne lze v Hořicích strávit pohledem shora z Masarykovy věže
samostatnosti nebo osvěžením v Přírodním koupališti Dachova
s unikátní dřevěnou architekturou z 20. let minulého století.
Více o programu jednotlivých akcí naleznete na www.muzeum.horice.org.
Ke stažení:
- TZ Městské muzeum v Hořicích zahíjilo letošní sezonu ... (formát .pdf, velikost 813 kB)
- Foto tisk. kv. Výstava Objekt v objektivu 1 (formát .jpg, velikost 7.87 MB)
- Foto tisk. kv. Výstava Objekt v objektivu 2 (formát .jpg, velikost 11.3 MB)
- Foto tisk. kv. Výstava Morfologie 1 (formát .jpg, velikost 3.12 MB)
- Foto tisk. kv. Výstava Morfologie 2 (formát .jpg, velikost 1.35 MB)
- Foto tisk. kv. Hořická radnice fotil Michal Ludvík (formát .jpg, velikost 7.66 MB)
- Foto tisk. kv. Sv.Gothard 1 fotil Michal Ludvík (formát .jpg, velikost 15.2 MB)
- Foto tisk. kv. Sv.Gothard 2 fotil Michal Ludvík (formát .jpg, velikost 2.33 MB)
- Foto tisk. kv. Dachova fotil Michal Ludvík (formát .jpg, velikost 5.87 MB)
- Foto tisk. kv. Masarykova věž saostatnosti fotil Michal Ludvík (formát .jpg, velikost 9.87 MB)
- Foto tisk. kv. Krakonoš fotil Michal Ludvík (formát .jpg, velikost 665 kB)